Fotoinramning

förvaring och hantering av äldre värdefulla fotografier

fotoinramning Fotografier förvaras bäst i ett torrt (30-40% relativ luftfuktighet) och svalt klimat utan stora förändringar. Det kan vara svårt att att skapa de optimala förutsättningarna i hemmet, men försök undvika vinden och källaren där klimatet kan variera kraftigt och där det dessutom är större risk för vattenskador pga översvämningar och läckage.

Rena händer och vita bomullshandskar är att rekomendera, ett måste om du hanterar riktigt gamla foton. Fotografier du är rädd om och vill bevara bör du placera ett och ett i konvolut eller kuvert av papper. Papperet ska helst vara vitt och "åldersbeständigt" (det är en term som används av pappersindustrin) och ligninfritt eller vad som tidigare lite slarvigt kallades för syrafritt.

Tänk på att det finns gradskillnader bland åldersbeständig kartong. Kartong för foto och konst kan vara buffrad med ett PH runt 8.5 och obuffrad med ett neutralt PH på 7. Lagrar man fotomaterial för framtiden skall kartongen vara godkänd i PAT testet.

Använder du fotoalbum, se till att sidorna helst är av vitt åldersbeständigt papper för att bevara dina foton. Undvik ”magnetiska” och självhäftande album. Limma inte fast foton utan använd syrafria fotohörn. Om fotografierna är omonterade och inte har rester av annat papper på baksidan finns också möjligheten att förvara dessa i speciella plastfickor. Det har även den fördelen att bilderna skyddas vid hantering. Det får dock inte vara vilken plast som helst, utan tex en ren polyesterfilm, speciellt för fotoförvaring. Se www.secol.co.uk

Svartvita fotografier är uppbyggda av mikroskopiskt små silverpartiklar som lätt oxideras till en brun, gul eller ofärgad förening. Alla fotografier bleks för eller senare om de konstant exponeras för ljus men det är du säkert väl medveten om. Ljus, fukt och värme är fotografiers värsta fiender!

Dessa goda råd kommer från papperskonservatorerna på Nationalmuseum i Stockholm.
Besök gärna Nordiska museet hemsida och läs mer: www.nordiskamuseet.se/fotosekretariatet/

Läs mer om att välja rätt passepartout till din fotoinramning: www.alternativephotography.com

Digitala foton

När det gäller dina egna digitala foton är det viktigaste hur du organiserar din samling och sparar den.
Här är några enkla råd som du bör tänka på för att spara de foton du inte vill vara utan:

  1. Identifiera VAR du har dina digitala foton.
  2. Bestäm dig för vilka foton som betyder mest för dig.
  3. Organisera de foton du vill spara och ge varje foto ett namn samt en ”tag” med information
    samt organisera ditt arkiv efter tex årtal.
  4. Kopiera din samling, gärna på olika media tex CD, USB, molnet och/eller en extern hårddisk.

Om fotoramning

Vi Rammakare jobbar mycket med bevarande av konst, foton och annan papperskonst. När man skall bevara papperskonst för framtiden måste man ta stor hänsyn till materialval och fästmetod. Det är därför vi pratar mycket om åldersbeständigt, syrafritt, kunna demontera konstverket i ursprungligt skick.

fotoinramningNär det gäller att använda och rama med standardramar eller sk färdiga ramar så fungerar dessa utmärkt till vardagsfoton där du själv har sparat fotot digitalt eller affischer med en begränsad livslängd. När man printar foton själv eller köper en billig affisch används oftast inte syraneutralt papper och högsta kvalitet på färger vid printningen. Då kan det kännas onödigt dyrt att lägga ner extra pengar på bra och bevarande material och rammakarens specialkunskaper om bevarande. Det kan dessutom vara roligt att göra sina egna inramningar.

Här under beskriver jag inramning av papperskonst och berättar VARFÖR vi rammakare använder speciella metoder och materal när vi ramar saker som skall bevaras. Med den som ledning kan du själv göra bättre inramningar av enkla bilder och också avgöra när du behöver specialkunskaperna som vi rammakare har.

Standardramar finns bara i ett antal fasta storlekar De vanligaste storlekarna hittar du här: >>>
Hittar du ingen storlek som passar din bild så kan du ibland modifiera med en passepartout som du kan få tillskuren hos din Rammakare. Fungerar inte det heller kan du lämna in din bild till en Rammakare som som gör inramningar i alla storlekar.

Standardramar består av ram i metall, trä eller plast/glas eller styrenplast/baksida i masonit. Den har oftast inte passepartout av åldersbeständigt, ligninfritt material som bevarar papper och färger i en standardram. Baksidan i standardramen är masonit som innehåller mycket lignin (finns i all trämassa) som ganska omedelbart påverkar färger (bleker) och papper ( blir sprött och gulnar) på all papperskonst. Det är därför din Rammakare använder syrafri kartong närmast bakom konstverket och bestruken kartong som fuktspärr mot väggen. Aldrig trä eller masonit närmast verk av papper som skall bevaras.

Andra saker som påverkar är om man lägger ett glas direkt på tex ett blankt foto så är risken stor att fotot och glaset klistrar ihop sig och fotografiet blir förstört när du plockar isär ramen. En passepartout skapar en luftficka mellan foto och glas så du undviker detta. Rammakaren lägger inte glas direkt på ett konstverk av papper utan skapar en bra micromiljö i ramen med hjälp av en passepartout eller en distanslist för att lyfta upp glaset från pappersytan så luften kan cirkulera obehindrat. På detta sätt förhindrar man att det bildas fuktansamlingar på papperet med tex bruna prickar på papperet som följd.

I större standardramar finns det ofta styrenplast istället för glas eftersom stora glas inte klarar transporten från fabriken. Kemikalier och mjukgörare i styrenplasten påverkar färg och papperskvalitet i fotografier och papperskonst. Hur snabbt förändringsprocessen går beror framför allt på hur mycket ljus inramningen utsätts för! Styrenplast är billigt om man framställer flera tusen i samma storlek till standardramar vilket håller priset nere på dessa. Glas är att föredra för mindre påverkan på papperet, vid stora inramningar använder Rammakaren ett tjockare glas än standard 1,7 – 2 mm ELLER gjuten Akryl som även har fått namnet Plexiglas efter ett välrenomerat varumärke! Gjuten akryl har utmärkta UV värden och innehåller inte mjukmedel som den billigare styrenplasten. Gjuten akryl gulnar inte och blir inte sprött efter några få år som styrenplasten. Gjuten akryl har ett högre KVM pris än glas. Numera använder vi också mycket specialglas som tar bort reflexer och UV strålar och på detta sätt ger extra skydd åt ömtåliga bilder och ger en behagligt reflexfri upplevelse för betraktaren!

Museiglas
Anti-reflex behandlat glas till höger!

Det nästa du skall tänka på när du jobbar med standardramar är fästningen av fotot eller affischen. Vi Rammakare fäster alla verk så LITE som möjligt så vi skall kunna ta loss det från baksidan " i ursprungligt skick" och fäster helst med bara två stycken SMÅ hängen i överkant, sk T-hängen eller dolda V-hängen. Vid bevarande inramning använder vi syrafria pappersremsor, japanpapper av 100% Kozo fibrer samt stärkelselim som är vattenlösligt eller syrafria fotohörn. Aldrig maskeringstejp, klister, limstift, dokument tejp osv. Dessa skadar papperskonst och foton så du får bestående skador på papperet. Använd ALDRIG detta till värdefulla saker som skall bevaras!

Foamboard /Kapa montering

Kapafix

Andra monteringar jag får många frågor om är montering av foton på sk självhäftande Kapa eller foamboard som är en cellplastskiva (läs mer om kapa >>). Detta kan vara ett enkelt sätt att få upp sina foton för att exponera i hemmet eller på arbetsplasten. Tänk bara på att foamboarden INTE är syrafri vilket många tror. Alltså återigen, för att sätta upp dina egna digitala fotoprintar så är det ett utmärkt sätt att exponera bilder på så fler kan njuta av dessa. Däremot monterar Rammakaren inte värdefulla konstbilder som du betalt 1000 talskronor för på detta sätt. Då räknas det som konst och ramas bevarande oftast med passepartout, ram och glas.

Webshop

galleriskena.se

Ladda ner

Om ramning

PDF-broschyr om hur man ramar själv och spänner upp duk på kilram.